Jedno univerzální řešení pro všechny?

Podle mé zkušenosti neexistuje jeden správný „recept” pro všechny. Platí to od cvičení přes stravu až k tomu, jak dosáhnout v životě štěstí. Na to, co funguje tobě, si musíš přijít sama.

Často to vidím ve cvičení, když přítel v dobré víře pošle na cvičení svou přítelkyni, která to ale vůbec nechce. Dvojnásobně to platí pro stravu. Každý má svoji (svatou) pravdu. Nevěříš? Zkus někomu „vzít” jeho rohlík nebo croissant po ránu, když je zvyklý takhle snídat už 30 let…

Pevně ale věřím, že existují nějaká základní pravidla fungování, která budou fungovat pro většinu. Pro mě ve stravě platí, že mé tělo není odpadkový koš, a proto mi není jedno, co do sebe naházím. Ve cvičení nikdy necvičím přes bolest („bolest všechno mění”). A takzvané „štěstí” hledám v tom být v klidu sama sebou a chovat se k jiným tak, jak bych chtěla, aby se chovali ke mně.

Jednoduché.

Jednoduché věci totiž fungují.

Tento článek je reakcí na četné dotazy našich žaček z FuTru, co jím a nejím, jestli jsem zkoušela to či ono, a jak se mi to osvědčilo. Ráda experimentuju a zkoušela jsem toho dost, proto se ráda podělím o své zkušenosti. Třeba ti to taky pomůže rozhodnout se a vyzkoušet něco, o čem už dlouho přemýšlíš!

10 důležitých bodů

1) Jsou to moje osobní zkušenosti. V životě se držím pravidla, že dokud něco nevyzkouším, tak se o tom nevyjadřuji. Všechno, co níže popisuji, mám vyzkoušeno (opakovaně) na vlastní kůži.

2) Nenajdeš tady teorii – co a proč se děje v těle na biochemické úrovni, když si dáš zmrzlinu. Na trhu je dost knížek, které to přístupným a zajímavým způsobem vysvětlují. Více – odkazy v článku.

3) To, že to funguje mně, neznamená, že to bude fungovat i tobě. I když více než pravděpodobně ano :-)

4) Není to o „dietě“, ale o životosprávě (= původní význam slova dieta), lifestylu. Hledám ve věcech širší kontext a smysl, ne krátkodobé řešení.

5) Moje strava je moje volba a rozhodnutí svobodného člověka. Nic si neodmítám a nejsem „chudinka”, protože si ke kávě „nemůžu“ dát cheesecake.

6) Když už si ten cheesecake dám, tak mi to za to stojí a pořádně si ho vychutnám – žádné výčitky svědomí!

7) Stavím na dobrém pocitu, ne na kilogramech a centimetrech. Neřeším svoji váhu. Řeším to, jak se cítím ve svém těle, a dobrý pocit je pro mě klíčový. Překvapení – váha i postava se pak nějak „zázračně“ postarají sami o sebe.

8) Ne vždy jsem vypadala jako teď a moc dobře vím, co to znamená „necítit se dobře ve svém těle”. Fotka v článku mluví za vše, a to mi bylo o 10 let méně! Moje strava byla založená na čínských polévkách a pivě. Už nikdy.

9) Mám ráda své tělo. A právě proto s ním nebudu zacházet jako s odpadkovým košem. To, co jím, se pak odráží v tom, jak se cítím, jak regeneruju, jak spím, jak vypadá má pokožka, vlasy. Péče o ženskou krásu začíná někde jinde než v kosmetickém salonu. Pokud jíš odpadky, žádná kosmetika tě nezachrání.

10) Každé tělo má optimální váhu, při které se cítí nejlépe a nejlépe funguje. Nejde o to, co o tobě říkají jiní, ale jak se ty sama cítíš. Pro mě je „ideálem krásy” atletická postava a zdravé tělo. Tělo, které dobře funguje, totiž bude i dobře vypadat.

Přehled různých „modelů” stravování

justytransformation1.fw

Model 2006 versus 2016

Paleo

Paleo neznamená jíst syrové maso a spořádat ho během dne tunu. V paleo jde v první řadě o to, co nejíme. Je to redukční přístup dle principu – v první řadě neškodit. Ve zkratce, cílem je eliminovat z jídelníčku jedy, které v těle spouštějí záněty a nabourávají hormonální rovnováhu.

Co z jídelníčku primárně škrtáme?

Obilniny (ano, všechny: chleba, těstoviny, atd.), cukr, mléko (a mléčné produkty), luštěniny, polotovary, hotová a zpracovaná jídla zabalená do barevných obalů, nacpaná „éčkama“ a umělými trans-tuky. Alkohol a slazené nápoje do paleo také nepatří.

Co tedy jíme?

Co nejméně zpracované jídlo v co nejpřírodnější podobě (tím nemyslím syrové maso). Různé druhy masa, ryby, vajíčka, hodně zeleniny, zdravé tuky (ghí, kokosový olej, olivový olej) atd. A ještě více zeleniny.

Moje zkušenost

Takhle se stravuju už cca 4 roky a cítím se mimořádně dobře. Spousta lidí začne s paleo kvůli hubnutí. Sama na to nahlížím jako na celek. Díky změně stravy na paleo lépe spím, lépe regeneruju, nejsem nafouklá, mám více energie v průběhu dne, čistší pleť a zbavila jsem se chronických dýchacích obtíží.

 

Whole30

Striktní stravovací Paleo reboot, který parádně funguje. Žádné výjimky a žádné „ale”. Jasný návod na 30 dnů (dokonce i s nákupním seznamem, takže se už opravdu nemáte na co vymluvit, ke stažení zdarma zde.

Proč (až) 30 dnů? Tělo potřebuje minimálně 30 dnů vkuse, aby se zbavilo zánětu. Proto jakmile třicítku přerušíte, musíte začít znovu od prvního dne.

Moje zkušenost

Absolvováno prozatím 5x. Právě jsem dojela další třicítku. Osobně to vnímám spíš jako detox a dávám si to kdykoliv cítím, že jsem se stravou hodně vybočila a potřebuju najet zpátky do správných kolejí a nastavit pevný režim. První 2-3 týdny nejsou moc příjemné. Tělo se čistí všemi možnými způsoby. Kolem 3. týdne začínáte cítit, že něco je podstatně jinak a začínáte se cítit opravdu dobře.

30 dnů není dlouhá doba a program není tak těžký, jak si myslíš. Naučit se pít kávu bez mléka zvládne každý.

Měsíc je minimální čas, aby si člověk vybudoval kladný vztah k jídlu a naučil se připravovat si ho dopředu (v lepším případě se i naučil vařit, pokud to ještě neovládá). Po dokončení Whole30 se může stát, že si to budeš chtít prodloužit na 60, 90 dnů a více, protože zjistíš, že se cítíš opravdu dobře.

Knihu Jídlo na prvním místě i samotný program Whole30  vřele doporučuju každému. Stručné, přehledné, nekompromisní. A funguje to. Přečtěte si zkušenosti naší žačky Adély s Whole30.

 

Primal Blueprint

funkcni-trenink-cviceni-pro-zeny-v-praze-justys3

Paleo začátky, rok 2012

Trošku benevolentnější přístup a dobrý výchozí bod. Na rozdíl od paleo je „povolené” třeba mléko (pokud nemáte laktózovou intoleranci) a pár  mňamek jako červené víno a tmavá čokoláda.

Moje zkušenost

S tímhle stylem jsem začínala. Kniha Primal Blueprint, byla jedna z prvních, kterou jsem o Paleo přečetla. Hezké intro do světa bez cukru a obilnin. Na příkladu Groka a Korga rychle pochopíte, co se v těle děje, když se špatně stravujete a proč se potom cítíte tak bídně. Knížka navíc pojednává o lifestylu celkově – cvíčo, spánek, regenerace.

Více o Primal Blueprint v článku „V jednoduchosti je trasa“.

 

Ferrisovský Cheat Day

Celý týden máte na něco chuť, tak si to jednoduše napíšete na seznam, a pak ve vybraný den (třeba v neděli) si nakoupíte všechno ze seznamu a s radostí to zkonzumujete. Takové vydechnutí, kdy během jednoho dne vypustíte všechny případné frustrace spojené s jídlem nakumulované během celého týdne.

Moje zkušenost

Mně to nefunguje. Ve výsledku se hrozivě přejím (jsem schopná sníst celý velký kelímek Häagen-Dazs na posezení), ale pak se cítím příšerně. Za to mi to nestojí. Znám ale lidi, kteří na to nedají dopustit.

Líbí se mi tip od Fabio Zonina: jedno Cheat Meal v průběhu týdne. Přijde mi to jako hezký kompromis.

Příště něco málo (nebo i více) o přerušovaném půstu (IF) a speciálním stravovacím programu, který ti umožní získat vypracovanou postavu a zároveň se zbavit tuků!

Funkcni-trenink-Praha-Justys1O autorce:

Justyna K. Macková –

zakladatelka a šéfinstruktorka Funkčního tréninku Praha

Primárně se zajímá o cvičení s kettlebells a velkou činkou (SFL, SFG2).


Chceš mít hezkou postavu, hýbat se lépe, dostat se do kondice, zesílit? 

Na nic nečekej, zavolej na 608 826 788 (recepce – pondělí až čtvrtek, 16 h. až 20 h.) nebo využij kontaktní formulář níže a domluv se na první cvičení!

Cvičíme ve vlastních prostorách 5 minut od stanic metra Hradčanská/Dejvická – ulice Wuchterlova 1, Praha 6!

jméno (třeba zadat)

email (třeba zadat)

předmět zprávy

zpráva

email